Idea Dan Daya Imaginasi



Saya tidak sangka saya masih menyimpan contengan ini dalam fail digital. Ia tentang kenalan twitter saya yang bercerita tentang pengalamannya melanggar seekor arnab ketika sedang belajar menunggang basikal di waktu kecil. Ketika sedang membaca tweet beliau, saya menggunakan imaginasi bagi membayangkan peristiwa tersebut. Nah! Ia menjadi peristiwa yang gory tetapi juga kelakar.

Dalam senario biasa seorang kartunis akan buntu mencari idea apabila dipaksa-paksa. Lebih-lebih lagi ketika deadline semakin hampir. Perasaan panik bercampur risau akan membantutkan usaha mencari idea. Kebiasaannya dari pengalaman saya, bersembang santai boleh membantu usaha.

Idea akan muncul dari cerita-cerita pengalaman orang lain tetapi dikembangkan oleh interpretasi dan daya imaginasi kita. Berkemungkinan interpretasi kita lain dari maksud sebenar cerita asal. Boleh jadi juga imaginasi kita berlebih-lebihan sehingga ia menjadi kelakar dari pengalaman sebenar. Di sinilah pentingnya teknik mengolah idea dari pengalaman orang lain dengan kekuatan imaginasi kita.

Comments