Melihat Dalam Gelap



Pernahkah kita teraba-raba di dalam gelap ketika black out? Saat itu adalah saat paling maksima kita cuba menghidupkan seluruh deria kita. Merasai apa yang ada di sekeliling kita. Paling maksima kita cuba melihat di dalam gelap. Mungkin beberapa minit sebelum kita dapat melihat menggunakan cahaya lilin atau ketika bekalan elektrik kembali ada.

Masih ingatkah lagi bagaimana kita berusaha melihat di dalam gelap? Ya, jikalau kita dapat mempraktikkan betapa sensitifnya deria kita terhadap sesuatu yang kita tidak dapat lihat ketika sedang berkarya, tentunya kita dapat menyampaikan sesuatu lebih dari orang lain dalam karya kita.

Karya perlu ada mesej yang hendak disampaikan. Mesej mesti diolah dengan pemikiran dan pemerhatian yang tajam. Sejauh mana sensitiviti kita terhadap sesuatu isu. Sedalam mana kupasan kita berkenaan sesuatu isu. Itu yang membezakan karya kita dengan pengkarya lain. Karya kartun selalu berkisar tentang budaya dan kehidupan seharian. Ia cerminan kepada masyarakat. Sebagus mana kita melihat kehidupan sesebuah masyarakat adalah seperti sebagus mana kita melihat di dalam gelap.

Comments