A Piece Of Pizza...



Salah satu perkara yang perlu diambil berat dalam lukisan kartun adalah tentang detail atau ketelitian. Sewaktu mula-mula berkecimpung dalam dunia kartun saya fikir detail bermaksud meletakkan segala mak nenek cross-hetching dalam lukisan kartun. Rupanya sangkaan saya itu salah. Detail yang sebenar adalah berkenaan ketelitian kita dalam melukis ciri-ciri yang ada pada sesuatu objek. Sebagai contoh, jika kita melukiskan watak kartun kita memakai kasut, detail pada kasut adalah memperlihatkan tali kasut, lubang tali kasut, ikatan tali kasut dan brand kasut. Jika kita melukis jari, detailnya dengan melukiskan sekali kuku. Jika kita melukis kotak, apa yang terpamer pada kotak sebolehya kita lukiskan.

Itu berkenaan detail. Namun lukisan kartun bukanlah seperti aliran realisme dalam lukisan seni halus. Harus diingat antara ciri-ciri kartun adalah ia ringkas. Ia lukisan yang sengaja diringkaskan. Melukis hidung pada watak kartun misalnya, boleh cukup sekadar dengan bentuk bulat. Tidak seperti hidung yang sebenar. Jadi di mana harus detail dan di mana harus ringkas? Di sinilah seseorang kartunis itu perlu tahu menyeimbangkan kedua-dua ciri itu. Kepakaran itu yang membezakan seorang kartunis dengan kartunis yang lain.

Lukisan kartun yang detail pada semua panel akan menampakkan seluruh lukisan itu crowded atau sesak. Lukisan begini walaupun cantik, ia boleh membuatkan pembaca cepat serabut. Kesimpulannya kita perlu memilih secara tepat di bahagian mana harus detail dan bahagian mana harus ringkas. Jangan takut mencuba. Belajar dari pengalaman. Lama kelamaan kita akan mendapat kemahiran itu.

Comments